SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)

SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)
Ditulis oleh : Fatin Afifah

Sistem pengurusan pembelajaran atau turut dikenali sebagai Learning Management System (LMS) adalah suatu istilah yang digunakan dengan meluas untuk lingkungan sistem-sistem yang menyediakan capaian kepada perkhidmatan pembelajaran secara atas talian untuk para guru, pentadbir dan sistem. Dalam bahasa yang lebih mudah, lms ialah salah satu aplikasi digital pendidikan untuk membuat pengajaran dan pembelajaran. Aplikasi ini merujuk kepada pelbagai sumber iaitu meliputi kandungan kurikulum dan topik-topik pembelajaran dari tahap pra-sekolah sehingga tahap universiti.


LMS ialah platform pembelajaran digital dan ciri-ciri utamanya adalah seperti nama singkatannya :

L - Learning. Dengan menggunakan LMS, seseorang individu lebih mudah membuat rujukan, menyampaikan atau memperoleh kursus atas talian, mengetahui tentang pengumuman penting yang diuar-uarkan serta pelajar lebih mudah berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan dalam menyelesaikan tugasan.

M - Management. LMS turut membolehkan sesiapa sahaja menguruskan kursus atau pembelajaran serta meningkatkan dan memperbaiki kemahiran sendiri.

Tidak seperti perkhidmatan perkongsian fail, LMS bukan sekadar timbunan fail; sebaliknya, ia adalah sistem yang teratur di mana seseorang individu atau pengguna dapat menguruskan proses latihan. Pengurusan LMS dianggap cekap dan tersusun kerana ia dapat memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran lebih teratur, menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat dan dapat menggabungkan kesemua maklumat latihan ke dalam satu sistem.

S - System. Tujuan lms diwujudkan adalah bagi memudahkan penyampaian kursus atas talian, oleh itu jelaslah bahawa lms merupakan aplikasi digital yang mampu menngotomatikkan kerja seperti penggredan, statistik pemprosesan dan menyediakan laporan. Hal ini dapat memudahkan kerja pengguna, dan pengguna lms turut dapat melatih pekerja tanpa perlu meninggalkan pejabat sebaliknya mengurus semua kerja dari komputer riba sahaja.
Dengan kata lain, LMS adalah seperti universiti dalam talian. Sistem ini membolehkan pengguna membuat dan menyimpan kursus e-Learning, memberikan pelajar akses kepada kandungan, dan membantu pengguna menilai hasilnya. 

Untuk penerangan yang lebih jelas, lihat video di bawah yang menerangkan fungsi dan kegunaan LMS :


Sekarang setelah anda tahu apa itu LMS, sudah tiba masanya untuk mengetahui platform pembelajaran mana yang ada dan bagaimana ia berbeza. LMS pembelajaran sebenarnya boleh digunakan untuk tujuan yang berlainan. Terdapat LMS pembelajaran untuk ahli korporat dan LMS akademik yang lebih sesuai untuk pelajar. Kedua-dua LMS korporat dan akademik memberikan akses kepada bahan pembelajaran dalam talian dan mengautomasikan aspek-aspek yang berlainan dalam proses latihan, tetapi mereka mempunyai beberapa perbezaan. Berikut adalah beberapa ulasan yang dapat disimpulkan daripada cara penggunaan LMS pembelajaran korporat serta LMS pembelajaran akademik.

Bagi LMS Pembelajaran, pembelajaran akademik bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang baik yang mempunyai pengetahuan mendalam mengenai subjek dan berusaha untuk mempelajari lebih lanjut. Di sini, pengetahuan teori adalah matlamat akhir. Sebaliknya, latihan korporat pula lebih memberi tumpuan kepada pembelajaran yang berkaitan dengan aplikasi praktikal, dan salah satu tujuan utamanya ialah ROI.

Dalam aspek tempoh masa kursus bagi latihan tenaga kerja pula, batasan masa adalah lebih pendek dengan menggunakan LMS, jadi LMS korporat mesti fleksibel untuk memenuhi semua bingkai masa dan keperluan perniagaan. Semester, trimester dan suku - ini adalah bingkai masa untuk institusi pendidikan. Bagi mereka, LMS perlu menawarkan unit penjadualan seperti cuti, masa ujian, dan tempoh.

Seterusnya, platform pembelajaran korporat biasanya menawarkan keupayaan pengesanan dan penyelesaian dalam bentuk pensijilan. Manakala LMS akademik pula biasanya menjejaki kemajuan pelajar melalui sistem penggredannya. Ia menyediakan buku gradasi untuk memantau keputusan kehadiran dan tugasan, serta menyimpan maklumat lain untuk setiap pelajar dalam senarai tersebut. Fungsi lain yang biasanya menyediakan platform pembelajaran akademik adalah keupayaan untuk mewujudkan kumpulan pelajar untuk projek kelas dan sesi pemecahan, papan perbincangan, dan alat persidangan.

Selain itu, dengan menggunakan LMS juga kandungan pelajar perlu berdasarkan sains dan kemanusiaan; itulah sebabnya LMS pendidikan tidak perlu mengemas kini secara tetap. Oleh kerana keperluan pasaran berubah agak pesat, LMS korporat sepatutnya mempunyai keupayaan untuk mengemaskini kursus dengan cepat dan mudah.

Terdapat banyak kelebihan jelas menggunakan LMS untuk perniagaan dan pelajar. LMS perniagaan sebenarnya membantu mengurangkan kos latihan, mengukur keberkesanan latihan serta mengekalkan piawaian seragam antara rakan kongsi dan ahli gabungan. Sebaliknya, LMS pelajar pula membenarkan pelajar mendapat akses tanpa had untuk kandungan pembelajaran pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Ia juga membantu meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan prestasi diri.

LMS tidak hanya digunakan oleh syarikat-syarikat besar. Namun, tidak dinafikan bahawa syarikat-syarikat besar dapat memanfaatkan LMS dengan lebih baik kerana mereka perlu terus melatih ratusan dan bahkan beribu-ribu pekerja dari sekutu yang berlainan. LMS membantu memudahkan urusan ni. Tambahan pula, ramai di antara mereka menggunakan platform belajar untuk memastikan penjual semula, francais, dan saluran jualan lain terkini mengenai keluaran produk, keperluan pematuhan, dan banyak lagi.

Bagi syarikat-syarikat kecil pula, sebuah syarikat kecil boleh melancarkan eLearning untuk mendidik pekerja dan mengembangkan kemahiran mereka dengan sumber manusia dan kos latihan yang lebih sedikit. Dengan memperkasakan kakitangan mereka dengan teknologi, mereka meningkatkan pertumbuhan perniagaan mereka dan menyesuaikan diri dengan pasaran yang sentiasa berubah.
Antara pengguna LMS lain terdapat organisasi bukan keuntungan, agensi kerajaan, dan institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti.

CONTOH SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)

² MOODLE


Moodle ialah singkatan daripada Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) yang merupakan salah satu medium pembelajaran dalam Sistem Pengurusan Pembelajaran.

Moodle juga merupakan salah satu aplikasi dari konsep dan mekanisme belajar mengajar yang memanfaatkan teknologi informasi, yang dikenal dengan konsep pembelajaran elektronik atau e-learning yang dapat digunakan secara bebas sebagai produk sumber terbuka (open source) di bawah GNU. Aplikasi ini boleh dimuat turun di komputer dan apa sahaja gadjet yang boleh menjalankan PHP dan menyokong database SQL. 

Antara kelebihan Moodle adalah :-

1. Sistem jaringan dan keselamatannya dapat ditetapkan sendiri
2. Ruang akses yang dapat digunakan sesuai dengan jaringan yang dibuat
3. Sistem pembelajaran yang dapat disesuaikan dengan keperluan
4. Kemudahan yang lengkap untuk sebuah proses pembelajaran jarak jauh.

² EDMODO


Edmodo diperkenalkan pada tahun 2008 oleh Nic Borg dan Jeff O’Hara. Edmodo ini merupakan salah satu jaringan sosial atau media sosial yang diperuntukkan kepada guru dan siswa. Edmodo juga adalah program e-learning yang dibuat untuk pengajar dan murid dengan menerapkan sistem belajar yang lebih menyenangkan.

Edmodo mempunyai pelbagai kebaikan dalam sistem pembelajaran. Antaranya :- 

1. Metode pembelajaran yang mudah 
2. Pembelajaran dapat dilakukan tanpa mengira masa dan kos 
3. Memudahkan komunikasi antara guru dan pelajar 
4. Sebagai media untuk memberikan soal ujian, tugas, dan kuiz kepada pelajar


² FROG VLE



Frog VLE merupakan suatu sistem pembelajaran maya berasaskan web (web-based virtual learning system) bagi seluruh warga sekolah, khususnya kepada para pelajar, ibu bapa / penjaga dan guru (pendidik). VLE sendiri membawa maksud persekitaran pembelajaran maya (virtual learning environment @ VLE). Jika anda biasa dengan paparan blog (seperti Blogger, WordPress dll) atau laman web / portal CMS (seperti Drupal, Joomla, Moodle dll), sudah tentunya anda tidak berasa kekok dengan antaramuka portal Frog VLE ini. Projek Frog VLE ini dipilih memandangkan ia mudah diakses, diuruskan, mesra pengguna (user friendly) dan sesuai untuk semua peringkat umur. Tambahan pula,  Frog Vle pernah memenangi beberapa pingat (award) di peringkat antarabangsa.

Antara kebaikan menggunakan Frog VLE ialah:

1. Aplikasi ringkas, mudah digunakan dan direka untuk membawa dunia pengajaran ke satu tahap baru.
2. Pembelajaran adalah menyeronokkan dan dapat diperibadikan dengan Frog
3. Dapat mengikuti perkembangan acara-acara sekolah, laporan PIBG serta notis sekolah menerusi kalendar dan papan notis sekolah

  
 BAGAIMANA MENGURUSKAN PEMBELAJARAN DENGAN LMS

Mari kita ambil iSpring Learn LMS sebagai contoh untuk melihat bagaimana cara mengatur latihan dengan LMS.

iSpring Learn adalah perkhidmatan berasaskan cloud. Ini bermakna anda tidak perlu memuat turun, memasang, dan mengkonfigurasi perisian. Apa yang diperlukan ialah sambungan Internet dan e-mel untuk mendaftarkan akaun.

Langkah 1: Muat naik kursus
Untuk memulakan latihan, anda perlu menambah bahan ke LMS. Proses memuat naik kandungan ke iSpring Learn sama dengan bekerja dengan perkhidmatan perkongsian fail seperti Google Drive atau Dropbox. Klik butang "Muat Naik" dan pilih fail dari komputer anda.

      
LMS mengiktiraf persembahan biasa PPT, audio dan video, dan dokumen, serta kursus SCORM khas.

Jika anda mempunyai banyak kursus dalam satu topik, adalah idea yang baik untuk menggabungkan mereka ke dalam Laluan Pembelajaran untuk aliran yang konsisten, walaupun dengan subjek yang paling kompleks. Anda boleh menyesuaikan susunan pengajaran dan kriteria penilaian, dan, jika diperlukan, mengeluarkan sijil kepada pelajar.

Langkah 2: Tambah pengguna
Salah satu ciri yang paling berguna bagi LMS adalah peranan pengguna yang berbeza. Dalam mana-mana LMS, terdapat 3 jenis pengguna utama:

I. Seorang pengguna atau pelajar. Inilah peranan yang paling biasa. Pengguna boleh mengambil kursus yang diberikan dan belajar bahan-bahan yang tersedia secara percuma.
II. Seorang penulis. Pengguna yang mempunyai hak pengarang dapat menguruskan kandungan pembelajaran: menambah dan mengeluarkan kursus, dan menetapkan kursus kepada pelajar.
III. Seorang pentadbir. Selain bekerja dengan kandungan pembelajaran, pentadbir boleh menambah dan mengalih keluar pengguna, mengumpulkan mereka ke dalam kumpulan, dan menetapkan peranan.

Dalam syarikat kecil, satu orang sering memegang dua peranan : pengarang dan pentadbir.



Sama seperti dalam pembelajaran tradisional, pelajar boleh dibahagikan kepada kumpulan. Sebagai contoh, anda boleh memisahkan "pendatang baru" daripada "mahir", atau membahagikannya mengikut bidang kerja mereka: jualan, keselamatan, atau pengeluaran.

Langkah 3: Memberi pengetahuan
Selepas kandungan anda dimuat naik dan peranan pengguna diberikan, anda bersedia membentangkan kursus kepada pelajar anda. Terserah kepada anda sama ada anda mahu memberi akses kepada semua pengguna atau menjemput sebahagian daripada mereka melalui e-mel. Mungkin anda ingin menjual kursus anda? Dengan LMS, perkara seperti ini juga mungkin berlaku.

Langkah 4: Menilai keputusan
Keupayaan untuk mengukur keberkesanan pembelajaran adalah salah satu sebab utama mengapa semakin banyak syarikat yang memulakan dengan LMS. Tidak kira berapa banyak pengguna yang anda miliki sama ada 5 atau 5,000 pengguna, dengan LMS, anda boleh menjejaki kemajuan mereka dalam masa nyata. Statistik terperinci menunjukkan berapa banyak masa yang dibelanjakan oleh pelajar untuk belajar, serta hasilnya.

 

Kesimpulannya, dengan adanya lms, kesemua data atau maklumat yang diingini dapat diperoleh dengan mudah dan sistematik. Lms juga telah terbukti mempunyai banyak kelebihan dan manfaat serta membuka lebih banyak peluang yang baik sama ada kepada pelajar atau usahawan perniagaan. Oleh itu, apa yang kita tunggu lagi ? Manfaatkan aplikasi lms ini dan gunakan dengan sebaiknya bagi memudahkan urusan anda sendiri.




SUMBER RUJUKAN:


Ulasan

  1. Boleh terangkan dua perbezaan diantara sistem pengurusan pembelajaran korporat dan sistem pengurusan pembelajaran akademik

    BalasPadam
    Balasan
    1. LMS korporat tidak banyak perbezaan jika dibandingkan dengan LMS Akedemik. Namun perbezaan ketara yang dapat dilihat oleh pengguna ialah LMS korporat direka bentuk untuk persekitaran korporat. Tetapi sebahagian daripada produk boleh digunakan oleh institusi pendidikan. LMS pendidikan turut dinamakan CMS dan VLE, sama seperti LMS korporat tetapi sasaran spesifiknya adalah persekitaran pendidikan formal. Hal ini bertujuan membenarkan pengguna menggunakan LMS dengan lebih selesa dan bersesuaian dengan tujuan utamanya samaada untuk perniagaan atau pendidikan.

      Perbezaan kedua diantara LMS korporat dan LMS pendidikan ialah LMS pendidikan memfokuskan pembelajaran akademik bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang baik yang mempunyai pengetahuan mendalam mengenai subjek. Sebaliknya, latihan korporat pula lebih memberi tumpuan kepada pembelajaran yang berkaitan dengan aplikasi praktikal, dan salah satu tujuan utamanya ialah ROI.

      Padam
    2. Diharap penjelasan saya mengenai perbezaan LMS korporat dan LMS akademik di atas dapat difahami dengan baik. Terima kasih juga kerana bertanya.

      Padam
  2. Adakah anda rasa sistem LMS ini penting untuk digunakan para pelajar kini?
    -Nurul Iman Solehah-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terimakasih sekali lagi saudari iman kerana bertanya.

      Pada pendapat saya, pelajar pada masa kini amat terdedah dengan teknologi dan alatan canggih. Mereka akan cepat berasa bosan sekiranya mereka masih perlu mencari buku-buku di pustaka untuk mendapatkan sebarang ilmu atau maklumat. Maka, LMS sebenarnya penting bagi membantu pelajar dalam urusan pembelajaran supaya mereka dapat belajar dengan lebih efektif, selari dengan tujuan LMS diwujudkan iaitu bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang baik yang mempunyai pengetahuan mendalam mengenai subjek dan berusaha untuk mempelajari lebih lanjut.

      Hal ini kerana apabila menggunakan LMS pelajar lebih mudah membuat rujukan, menyampaikan atau memperoleh kursus atas talian, mengetahui tentang pengumuman penting yang diuar-uarkan serta pelajar lebih mudah berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan dalam menyelesaikan tugasan. Hasilnya, pelajar dapat mendalami sesuatu ilmu dengan mendalam dan mudah.

      Saya berharap saudari iman turut cuba menggunakan aplikasi LMS ini bagi membantu memudahkan urusan saudari dalam pembelajaran.

      Padam
  3. Boleh anda jelaskan secara lebih ringkas berkenaan LMS ini?
    -Nurul Iman Solehah-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih iman kerana berminat untuk mengetahui tentang LMS.

      Secara ringkasnya, LMS merujuk kepada “Learning Management System” yang merupakan sistem yang menyediakan capaian kepada perkhidmatan pembelajaran secara atas talian untuk para guru, pentadbir dan sistem.

      Untuk pengenalan yang lebih lanjut, lms merupakan salah satu aplikasi pendidikan untuk membuat pengajaran dan pembelajaran. Aplikasi ini merujuk kepada pelbagai sumber iaitu meliputi kandungan kurikulum dari tahap pra-sekolah sehingga tahap universiti. Oleh yang demikian, lms boleh digunakan oleh pelbagai peringkat umur.

      Untuk ulasan yang lebih mendalam, saudari boleh membaca isi kandungan blog saya. Diharap apa yang saya telah nyatakan disini dapat memberi gambaran kepada saudari serba-sedikit mengenai lms.

      Padam
  4. Adakalah LMS korporat banyak digunakan oleh syarikat- syarikat di Malaysia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih saudari liyana kerana sudi bertanya.

      Berdasarkan kajian saya melalui internet, korporat-korporat di Malaysia sebenarnya sedang berjinak-jinak dalam menggunakan aplikasi ini. Namun, saya tidak pasti berapa banyak korporat yang sudah menggunakannya pada hari ini.

      Maka, saya berharap lebih banyak korporat yang menggunakan LMS ini dalam urusan-urusan mereka. Hal ini kerana ia merupakan satu langkah ke arah kemajuan dan turut membenarkan mereka memanfaatkan teknologi yang telah diwujudkan. Ingin saya jelaskan bahawa LMS perniagaan sebenarnya membantu mengurangkan kos latihan, mengukur keberkesanan latihan serta mengekalkan piawaian seragam antara rakan kongsi dan ahli gabungan. Tambahan pula, ia sesuai digunakan samaada oleh syarikat-syarikat besar dan juga syarikat-syarikat kecil. Maka, ia dapat dimanfaatkan dan digunakan oleh mana-mana korporat.

      Padam
  5. boleh terangkan dengan lebih lanjut bagaimana LMS menjadi medium yang efektif dalam pembelajaran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih saudari wardiah kerana sudi bertanya.

      LMS pembelajaran sebenarnya berjaya menjadi medium yang efektif dalam pembelajaran kerana ia digunakan untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, membuat penilaian dan pentaksiran pembelajaran serta mengenal pasti kemajuan pembelajaran. Selain itu, sistem ini juga digunakan untuk mendapatkan data bagi memantapkan dan memantau pembelajaran, Ia juga digunakan untuk pendaftaran iaitu pendaftaran subjek dalam sesuatu program dan pengguguran subjek. Sistem ini juga digunakan untuk membantu menyampaikan ilmu pengetahuan melalui internet.

      Bagi pengetahuan saudari, di institusi pendidikan guru, pensyarah turut menggunakan lms ini iaitu aplikasi Edmodo. Edmodo diperkenalkan pada tahun 2008 oleh Nic Borg dan Jeff O’Hara. Edmodo ini merupakan salah satu jaringan sosial atau media sosial yang diperuntukkan kepada guru dan siswa. Edmodo juga adalah program e-learning yang dibuat untuk pengajar dan murid dengan menerapkan sistem belajar yang lebih menyenangkan. Dengan menggunakan lms seperti aplikasi edmodo ini, pelajar dapat lebih mudah berinteraksi dengan pensyarah dan membuat latihan yang dimuat naik oleh pensyarah. Maka terbuktilah bahawa lms ini sangat efektif dalam pembelajaran.

      Padam
  6. Penulisan yang amat jelas dan menarik. Boleh saya bertanya, seperti yang kita sedia maklum, aplikasi LMS juga sesuai untuk pelajar sekolah rendah tetapi kita tahu bahawa pelajar ini tidak didedahkan dengan penggunaan ICT yang mendalam, jadi bagaimanakah cara untuk memudahkan para pelajar ini untuk mengakses LMS ini dengan lebih mudah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terimakasih saudari kerana bertanya.

      Benar pendapat saudari bahawa pelajar sekolah rendah tidak begitu didedahkan dengan penggunaan ICT jika dibandingkan dengan pelajar pengajian tinggi. Hal ini bertujuan untuk menjaga pelajar tersebut kerana mereka masih terlalu muda untuk membuat keputusan dan didedahkan dengan teknologi yang serba canggih sehingga kadang kala berada diluar kawalan.

      Namun begitu, pelajar sekolah rendah sebenarnya masih boleh menggunakan aplikasi lms ini dalam membantu pembelajaran mereka. Berkenaan soalan saudari, bagi memudahkan pelajar untuk mengakses lms dengan lebih mudah, sekolah sepatutnya menyediakan makmal komputer yang dilengkapi dengan komputer-komputer yang dapat berfungsi dengan baik dan memberi akses kepada pelajar untuk menggunakannya pada waktu lapang seperti waktu rehat.

      Selain itu, jadual waktu pelajar juga patut diselitkan dengan pembelajaran ICT dan guru-guru tidak sepatutnya mengambil waktu subjek itu untuk mengajar subjek-subjek lain sebaliknya memfokuskan pelajar untuk meningkatkan kemahiran menggunakan ICT. Hal ini dapat membenarkan pelajar untuk memanfaatkan teknologi kini dengan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran.

      Diharap penerangan saya dapat memberi penjelasan dan meredakan kekeliruan yang terbuku dalam diri saudari.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. penggunaan LMS lebih membantu guru atau pelajar? mengapa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terimakasih kerana sudi bertanya.

      Penggunaan lms ini sebenarnya dapat memanfaatkan sesiapa sahaja yang menggunakannya samaada guru atau pelajar. Namun berkenaan soalan saudari, saya berpendapat bahawa lms lebih banyak membantu dan memberi manfaat kepada pelajar.

      Hal ini kerana sebagai pelajar, individu itu hendaklah mencari cara untuk sentiasa mendalami ilmu dengan cara yang pelbagai. Dengan lms, sebarang informasi atau maklumat dapat diperoleh dengan mudah. Pelajar juga dapat berinteraksi dengan lebih santai bersama guru melalui lms. Maka, sebarang persoalan atau ketidakfahaman boleh diajukan kepada guru atau pensyarah dengan mudah tanpa perlu bersua muka.

      Diharap jawapan saya dapat membantu saudari.

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENYESUAIAN SOSIAL

KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS